niedziela, 3 maja 2015

Badania sondażowe

Czym są te badania?

Służą one zazwyczaj do badania dużych populacji, których nie da się obserwować bezpośrednio. Polegają na przebadaniu, przy pomocy standaryzowanego kwestionariusza lub ankiety, wyselekcjonowanej z populacji mniejszej próby respondentów.

źródło: statystyka.policja.pl

Dzięki zastosowaniu odpowiednich metod można zapewnić, że wyniki uzyskane podczas sondażu są w określonym stopniu reprezentatywne także dla całej interesującej badacza populacji. W związku z tym, sondaże są często stosowane do badania opinii publicznej, w których celem jest poznanie opinii całego społeczeństwa; oraz w badaniach marketingowych, takich jak badania satysfakcji klientów.
Od jakiegoś czasu w sklepach Biedronka można zauważyć małe pulpity z ekranem dotykowym, które znajdują się przy kasach. To właśnie jeden z nowoczesnych sposobów badania zadowolenia klienta, dzięki prostej i szybkiej ankiecie. Klient klika w buźkę uśmiechniętą, jeśli jest zadowolony z zakupów a w odwrotnej sytuacji przyciska w buźkę ze smutną miną.Wygląda to w ten sposób:

źródło: www.pablik.pl

Historia

Zjawiskami opinii publicznej zaczęto się zajmować w czasach oświecenia, z chwilą pojawienia się społeczeństwa jako siły roboczej i siły społecznej. W latach trzydziestych XX wieku w Ameryce pojawiły się empiryczne badania opinii publicznej, Twórcami tych badan byli George Gallup i Elmo Roper. Pierwszy z nich był profesorem dziennikarstwa a drugi biznesmenem. W Polsce badania opinii społecznej pojawiły się w październiku 1956 roku. Pierwszy prezentacyjny sondaż opinii publicznej w styczniu i lutym 1958 roku przed wyborami do rad narodowych.

Techniki zbierania danych

Można je podzielić na dwie grupy: z występowaniem ankietera (researcher- administred surveys) oraz wypełniane samodzielnie przez respondentów (self- administred surveys). 
Do pierwszej grupy zaliczamy:

  • wywiad osobisty w domu respondenta
  • wywiad osobisty w miejscu publicznym
  • wywiad osobisty wspomagany komputerowo
  • wywiad tradycyjny telefoniczny
  • wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo
  • wywiad internetowy wspomagany komputerowo
Technika, w której obecność ankietera nie jest wymagana:
  • ankieta pocztowa
  • ankieta internetowa

Zalety i wady technik sondażowych

Nie każdy ma chęć na przyjmowanie gości w domu, więc wywiady w miejscach publicznych wydają się być bardziej korzystne, nie trzeba tracić czasu na dojazd do poszczególnych respondentów. Wywiady telefoniczne często wiążą się ze zbywaniem przez rozmówcę, kiedy dzwoni się w nieodpowiednim czasie. Ankieta pocztowa pozwala na wypełnienie jej, wtedy kiedy ma się na to czas i ochotę. Sondaże internetowa wydają się dla mnie być najkorzystniejszą opcją. Ankieter nie ponosi żadnych kosztów. Analiza jest szybka i można ją wzbogacić o dźwięk i animację. Można dotrzeć do jakiej grupy się chce. Ograniczeniem mogłoby być to, że nie każdy ma dostęp do internetu ale kto go dziś nie ma ;)
Oto przykładowa sonda w miejscu publicznym:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.