Czym są te badania?
Służą one zazwyczaj do badania dużych populacji, których nie da się obserwować bezpośrednio. Polegają na przebadaniu, przy pomocy standaryzowanego kwestionariusza lub ankiety, wyselekcjonowanej z populacji mniejszej próby respondentów.
źródło: statystyka.policja.pl
Dzięki zastosowaniu odpowiednich metod można zapewnić, że wyniki uzyskane podczas sondażu są w określonym stopniu reprezentatywne także dla całej interesującej badacza populacji. W związku z tym, sondaże są często stosowane do badania opinii publicznej, w których celem jest poznanie opinii całego społeczeństwa; oraz w badaniach marketingowych, takich jak badania satysfakcji klientów.
Od jakiegoś czasu w sklepach Biedronka można zauważyć małe pulpity z ekranem dotykowym, które znajdują się przy kasach. To właśnie jeden z nowoczesnych sposobów badania zadowolenia klienta, dzięki prostej i szybkiej ankiecie. Klient klika w buźkę uśmiechniętą, jeśli jest zadowolony z zakupów a w odwrotnej sytuacji przyciska w buźkę ze smutną miną.Wygląda to w ten sposób:
źródło: www.pablik.pl
Historia
Zjawiskami opinii publicznej zaczęto się zajmować w czasach oświecenia, z chwilą pojawienia się społeczeństwa jako siły roboczej i siły społecznej. W latach trzydziestych XX wieku w Ameryce pojawiły się empiryczne badania opinii publicznej, Twórcami tych badan byli George Gallup i Elmo Roper. Pierwszy z nich był profesorem dziennikarstwa a drugi biznesmenem. W Polsce badania opinii społecznej pojawiły się w październiku 1956 roku. Pierwszy prezentacyjny sondaż opinii publicznej w styczniu i lutym 1958 roku przed wyborami do rad narodowych.Techniki zbierania danych
Można je podzielić na dwie grupy: z występowaniem ankietera (researcher- administred surveys) oraz wypełniane samodzielnie przez respondentów (self- administred surveys).Do pierwszej grupy zaliczamy:
- wywiad osobisty w domu respondenta
- wywiad osobisty w miejscu publicznym
- wywiad osobisty wspomagany komputerowo
- wywiad tradycyjny telefoniczny
- wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo
- wywiad internetowy wspomagany komputerowo
- ankieta pocztowa
- ankieta internetowa
Zalety i wady technik sondażowych
Oto przykładowa sonda w miejscu publicznym:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.