Zawsze
z hasłami reklamowymi jest tak, że jedne potrafią głęboko zapaść
w pamięć, inne znowu są zupełnie zapominane i odrzucane przez
umysł. Trzeba zastanowić się, dlaczego tak się dzieje. Myślę,
że bardzo dużą rolę odgrywają w nich środki stylistyczne, które
odpowiednio dobrane, połączone i inteligentnie wykorzystane
potrafią w skuteczny sposób zapewnić hasłu długotrwałe „życie”
w umysłach konsumentów.
Tak
naprawdę nikt nie zna idealnego przepisu jak tych środków użyć
najlepiej, aby hasło zawsze stało się sukcesem. Pewnie wielu za tą
wiedzę dałoby miliony. To właśnie hasła reklamowe są jednym z
elementów, które są najbardziej zapamiętywane w jakichkolwiek
kampaniach reklamowych. W tych kilku słowach, twórcy wizerunków
rozmaitych firm, zamykają całą esencję swego przekazu. Jeśli
chodzi o firmy hasła reklamowe często mówią o jej działalności,
misji oraz rynkowej propozycji. Natomiast jeśli mowa jest o hasłach
reklamowych konkretnych produktów, to starają się one informować
o tym, jak danego produktu używać lub eksponują najlepsze jego
cechy.
W
potencjalnych hasłach reklamowych ważne jest każde słowo, a także
jego odpowiednia odmiana. Dobre i chwytliwe hasła wymagają
pieniędzy włożonych w ich promocję, powtarzanie, a także jego
odpowiednie ulokowanie.
Środki
stylistyczne używane w hasłach reklamowych to tylko jedna z warstw
językowych, które odpowiednio użyte są gwarancją skutecznej
reklamy. Stylistyka to jednak warstwa prawie najważniejsza. To ona
wpływa na umysł konsumenta.
Środków
stylistycznych jest mnóstwo. Wszystkie one wpływają na jakość
hasła reklamowego. Postaram się przybliżyć kilka z nich, które
decydują o efektywności hasła. Pierwszym
przykładem jest rym. Każdy doskonale wie, na czym on polega. W
momencie, kiedy hasło reklamowe ułożone jest w rymowankę,
zdecydowanie łatwiej zapada w pamięć potencjalnemu konsumentowi.
Środek ten zdecydowanie bardziej sprawdza się w
reklamach, które kierowane są do młodszych grup odbiorczych. Rym
nie wymaga od odbiorcy specjalnego wysiłku i bardzo często jest
dobrym rozwiązaniem stosowanym przez twórców reklam. Jako przykład
można podać hasło suplementu Artresan, które brzmi: „Codziennie
od rana wspomaga kolana”.
Kolejnym
przykładem, który ma ogromne znaczenie w hasłach reklamowych jest
aliteracja. Jest to środek, który polega na powtarzaniu jednej lub
kilku głosek na początku kolejnych lub akcentowanych wyrazów.
Idealnym przykładem jest hasło marki Orange: „Przyszłość jest
jasna. Przyszłość to Orange.” Stwarza ono wrażenie rymu,
ponieważ każdy z członów zaczyna się od tego samego wyrazu.
Bardzo podobne wrażenie aliteracja wywołuje w hasłach, w których
wszystkie wyrazy zaczynają się od tej samej litery. Środek ten o
wiele bardziej angażuje umysł odbiorcy niż zdanie, które jest go
pozbawione. Metafora jest również jednym z ważnych środków
stylistycznym odbijającym swe piętno na skuteczności hasła
reklamowego. Jest to inaczej nadanie dosłownie innej nazwy
potencjalnemu obiektowi czy rzeczy. Dzięki swym zabiegom w znaczny
sposób porusza wyobraźnię konsumenta oraz „importuje bowiem wraz
z nową nazwą cechy i charakterystyki z innego kontekstu”.
Idealnie ten przykład widać w haśle batona Lion: „Nie drażnij
lwa”. W momencie kiedy baton zostaje nazwany lwem nabiera odwagi i
drapieżności, a przecież to dalej zwykły produkt spożywczy.
Ostatnim
przykładem jest wieloznaczność. Jest to słowo lub zdanie, któremu
nadajemy wiele znaczeń. Dzięki niej odbiorca musi poświęcić
hasłu czas, by odkryć jego głębię i przekaz. Dzięki temu hasło
jest w większym stopniu zapamiętywane. Jednym z najbardziej znanych
haseł reklamowych, w których użyto ten środek stylistyczny jest:
„Pij mleko. Będziesz wielki”. Słowo „wielki” jest tutaj
rozumowane dwojako. Oznacza wzrost, a także prestiż społeczny.
Oczywiście
to tylko parę przykładów środków stylistycznych, które mają
znaczenie w haśle reklamowym. Wniosek jest jeden: im więcej ich
używa hasło tym lepiej rokuje. Mimo tego, iż hasło ma swoje
ograniczenia i niemożliwe jest użycie wszystkich tych środków, to
zdarzają się takie, które idealnie przedstawiają jak wyszukanym
narzędziem wpływu potrafi być odpowiednie hasło reklamowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.