sobota, 23 maja 2015

Czym jest kod QR? cz.1

Kod QR to według dostępnych informacji alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod graficzny, który opracowany został w 1994 roku przez japońską firmę Denso-Wave. Definicja ta dla zwykłego konsumenta zapewne nic nie znaczy, a po jej przeczytaniu w dalszym ciągu nie do końca wie czym tak naprawdę jest kod QR, zwany też kodem 2D.
Kod QR jest przede wszystkim kwadratowym odpowiednikiem powszechnie znanego kodu kreskowego, jaki często spotkać można w sklepach na opakowaniach produktów spożywczych i nie tylko. Nazwa pochodzi z języka angielskiego (ang. Ouick Response) i oznacza „szybką odpowiedz”. W przeciwieństwie do kodu kreskowego, w kodzie QR nośnikiem nie są pionowe kreski, tylko kwadratowe moduły w jasnym i ciemnym kolorze. Daje on jednak o wiele więcej możliwości niż kod kreskowy. Służy do kodowania znaków tak by mogły być szybko i sprawnie odczytane przez odpowiednio do tego przygotowane czytniki.
Wykorzystanie kodów jest świetnym i oryginalnym sposobem na zaangażowanie odbiorców, czyli potencjalnych klientów i zmobilizowanie ich do interakcji. Reklamy wykorzystujące kody pozwalają na tworzenie i wykorzystywanie bardzo ciekawych pomysłów, które podnoszą efektywność i atrakcyjność promocji danych marek czy też produktów.
By odczytać kod QR wystarczy komputer z kamerka, bądź smartfon z wbudowanym aparatem i specjalnie ściągniętą do tego celu aplikacją. To wystarczy by w zaledwie ułamku sekundy odczytać zawartość obrazka złożonego z czarnych i białych kwadracików.
Obecnie kody te stosuje się bardzo często w kampaniach reklamowych,]marketingowych i w prasie. Za ich pomocą można w szybki i łatwy sposób przekazać odbiorcy na przykład skomplikowany adres internetowy, lub inne istotne informacje. Pierwotnie jednak kody te powstały by wykorzystywać je do celów przemysłowych i transportowych. Najczęściej oznaczano nimi przesyłki by te w błyskawicznym czasie mogły być rozpoznawane i kierowane do odpowiedniej części fabryki, sortowni. Każdy z nas może stworzyć swój własny kod QR, wystarczy smartfon i specjalnie do tego stworzona aplikacja, lub jedna z wielu darmowych stron internetowych.

 
Kody QR są przykładem technologii, która obecnie dzięki wykorzystaniu urządzeń mobilnych przeżywa swój renesans. Przyspieszają one wymianę informacji, zapisywanie danych, ale przede wszystkim pozwalają na kupowanie i korzystanie z e-wejściówek i e-biletów. Nie ma już potrzeby by bilet kupiony przez internet, przed wykorzystaniem musiał zostać wydrukowany, co znacznie ułatwia podróżowanie i kupowanie biletów, np. do kina. Jedynym ograniczeniem jakie możemy napotkać podczas korzystania z tej formy kodowania znaków, jest rozładowana bateria w naszym urządzeniu mobilnym. Trzeba więc pamiętać o tym, by bateria w urządzeniu zawsze była naładowana.

1 komentarz:

  1. Dzięki za tekst. W moim przypadku przemysłowe urządzenia do znakowania sprawują się znakomicie. Postawiłem na Promark Produkcja!

    OdpowiedzUsuń

Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.