Kobiety. Odwieczne natchnienia, muzy, inspiracje wielkich artystów. Były i są w centrum zainteresowania twórców. Są w centrum zainteresowania mężczyzn. Na przestrzeni wieków wykształciło się wiele stereotypów na temat kobiet oraz sposobów postrzegania ich roli w społeczeństwie. Upokarzane, wyzyskiwane, pomijane, niedoceniane, spychane na margines, bez praw wyborczych. Uprzedmiotowione. Walkę z takim podejściem coraz częściej podejmują znane marki, które ustanawiają płeć piękną ,,przedmiotem" swych kampanii.
,,Do it like a girl"
Najbardziej znana marka artykułów higienicznych dla kobiet - always, znana dotychczas z tandetnych piosenek śpiewanych przez grupę radosnych przyjaciółek w białych spodniach, podjęła się próby zdefiniowania sloganu : Do it like a girl. Przynajmniej raz w życiu każdy z nas usłyszał odzywkę: robisz to jak baba, która w odniesieniu do kontekstu miała jednoznacznie pejoratywne nastawienie. Zwrot ten ma być i jest zwrotem obraźliwym, mającym na celu dyskredytację czyichś umiejętności.
W spocie always, pani reżyser pyta osoby w studiu co to znaczy : biegać jak dziewczyna? walczyć jak dziewczyna? rzucać jak dziewczyna? Kolejno dorosłe dziewczyny, mały chłopiec i mężczyzna wykonują dane czynności tak, by pokazać, że w połączeniu z tym hasłem oznacza to robienie czegoś niechlujnie, byle jak, z marnym skutkiem. Następnie pada kolejne pytanie: Czy uważasz, że ten zwrot jest obraźliwy? Bohater stanowczo zaprzecza, jakoby używanie ,,Do it like a girl" w stosunku do np. siostry jest niestosowne. - ,,Może to obrażać dziewczyny, ale nie moją siostrę" mówi chłopiec. Dziewczyny w odpowiedzi na to samo pytanie, zauważają, że wypowiadanie tego zdania ma na celu czyjeś upokorzenie.
Następnie widzimy jak na to samo zadanie reagują młode dziewczynki, ledwo nastolatki. Wówczas dzieje się coś nieoczekiwanego. Dziewczyny dają z siebie wszystko - biegną jak najszybciej, wkładają mnóstwo energii w rzut. Obraz ten podsumowany jest napisem, że pewność siebie wśród dziewczynek spada w okresie dojrzewania. Jednak to nie reguła, nie musi tak być. Autorzy spotu nawołują, by #LIKEAGIRL oznaczało niesamowite rzeczy.
,,Choose beautiful"
Na podobny zabieg skusił się zespół marketingowy Dove, który postawił przed kobietami na całym świecie niebanalne zadanie. Służyć temu miały centra handlowe, a dokładnie ich wejścia. Nad jednymi drzwiami umieszczono napis: beautiful, a nad drugimi: average. Kobietom na całym świecie kazano wybrać drzwi. Kazano ocenić siebie. Kazano wybrać między pięknem a przeciętnością. W kolejnych ujęciach z ukrytych kamer widzimy jak kolejno podchodzą do drzwi, przystają, przyglądają się napisom, zastanawiają się, są zdezorientowane. Wybierają drzwi, które klasyfikują je jako przeciętne. Wchodzą pojedynczo, grupami. Komentując swój wybór, mówią, że nie czują się wystarczająco piękne, godne, że właściwie żałują swojego wyboru, ale wówczas nie miały tyle odwagi by wybrać piękno.
Na szczęście pojawiają się również takie Panie, które określiły się w przynależności do piękna. Jedna z nich przyznała, że zwykle wybierała drzwi z napisem ,,average", dziś postanowiła uczynić swój dzień wyjątkowym i zmienić swój wybór. Kolejna potwierdza, że to coś w rodzaju powiedzenia światu: tak jestem piękna. Często do przejścia przez drzwi z napisem: beautiful zachęcają się nawzajem, motywują, wręcz popychają. Dzięki kampanii uzmysławiamy sobie, że każda kobieta jest piękna. Różnice między kobietami tworzą niepowtarzalną zależność. Są ekscytujące. W każdej z kobiet tkwi piękno - wystarczy tylko dokonywać odpowiedniego wyboru - codziennie.
takie reklamy powinny być transmitowane codziennie w TV <3
OdpowiedzUsuń