Dwie twarze mediów społecznościowych

Social media posiadają dwa oblicza, które są paradoksalnie identycznie. Mimo łączących je podobieństw, oblicza te oddziela cienka linia, dzięki której przeznaczenie kanałów social media zostaje utrzymane zgodnie z ich ideą. Temat social media można rozpatrywać w dwóch ujęciach. Pierwsze z nich to aspekt medium, które stanowi źródło rozrywki. Na tej płaszczyźnie social media to również środek, za pomocą którego komunikujemy się ze sobą. Drugie ujęcie rozpatruje social media w kategoriach nowych mediów, gdzie służą jako narzędzie do pracy.
Podejmując się rozważań na temat social media, należy wyjaśnić, czym są owe social media. Szeroki zakres rozumienia tego pojęcia nie daje możliwości stworzenia jednej, uniwersalnej definicji. Najprościej rzecz ujmując, social media to nic innego, jak media społecznościowe, czyli kanały komunikacyjne, tworzące i utrzymujące relacje międzyludzkie, a także generujące ruch w celu zwiększenia popytu. W tej krótkiej definicji, zawarty został zakres manewrów dwóch obliczy social media.
Social media społecznościowo
Pierwsze oblicze social media, to tzw. siedzenie na fejsie, czyli czerpanie przyjemności za pomocą smartfona, tableta czy laptopa, które dają media społecznościowe. „Siedzenie na fejsie” to określenie obejmuje takie kanały jak Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Pinterest, YouTube i inne, mniej znane social media w Polsce. Idea tych kanałów jest prosta, ma tworzyć sieć relacji międzyludzkich na całym świecie, bez ograniczeń. Social media dają nam więcej możliwości komunikacyjnych jak przesyłanie samych treści. Konwersacje i dialogi opierają się na zdjęciach, memach, gifach czy filmach, dzięki którym potrafimy zobrazować to, co chcemy przekazać. Facebook, Instagram i cała reszta mediów społecznościowych służą nie tylko jako środek komunikacji. Tego rodzaju nowe media stanowią dla nas również źródło rozrywki. Możliwości, które oferują social media w tym zakresie, wydają się nieskończone. Warto zwrócić uwagę na fakt, że social media, to medium które zaciera rzeczywistość. „Siedząc na fejsie” masz moc, która pozwala Ci być kim tylko zapragniesz. Rozwaga i umiar pozwolą na rozgraniczenie świata rzeczywistego od kreowanego w internecie. Mówiąc o social mediach w ujęciu „siedzenia na fejsie”, można mówić o pewnym stereotypie tzw. no life. Przeglądanie kanałów w każdej wolnej chwili odrywa od rzeczywistości, ponadto staje się bezcelowe, ponieważ niemożliwe jest, aby co kilka sekund dodawano nowe treści. Oblicze „siedzę na fejsie” pokazuje jaką siłę uzależniającą mają social media.
Social media biznesowo
Drugie oblicze mediów społecznościowych to „ogarniane social media”. W tym przypadku, media społecznościowe służą jako narzędzie do pracy. Odchodzi się od standardowych działań reklamowy. Agencje reklamowe i firmy marketingowe przenoszą swoją działalność na arenę internetu. Kanały społecznościowe wykorzystuje się jako reklamę generującą ruch, czyli potencjalnych klientów. Social media dają możliwość tworzenia profili, które zapoznają potencjalnego klienta z działalnością firmy i jej ofertą. Tworzą więzi przez dodanie przekazu ubranego w konten grający na emocjach i uczuciach odbiorców. Sztywne reklamowanie cech produktu odchodzi do lamusa. Social media uosabiają produkt, nadając mu cechy i tworząc historię. Mają na celu zaprzyjaźnić firmę z klientem. Na przykład za pomocą Instagrama można opowiedzieć historię, która uwiedzie odbiorcę i sprawi, że będzie lojalny wobec marki. Celem mediów społecznościowych, jako narzędzie do pracy, nie jest zwiększenie sprzedaży, a zwiększenie świadomości firmy. Korzystanie z kanałów społecznościowych, w aspekcie generowania ruchu, niesie za sobą same plusy, gdyż nikt nie lubi przynosić pracy do domu. To oblicze social media rozwiewa wszelkie wątpliwości co do ewentualnego uzależniania się.
Social media nie pozostawiają nic do życzenia
To uniwersalne nowe medium, które odnajduje swoje zastosowanie w wielu dziedzinach. Zestawienie dwóch obliczy social media pozwala rozgraniczyć ich przeznaczenie. Jednakże coraz więcej osób i firm stąpa po cienkiej linii rozgraniczającej oba oblicza. Ludzie zawsze będą kreować się w personalny sposób, co na tej płaszczyźnie nie daje możliwości rozwój. Natomiast produktom i markom nadaje się życie, które może stać się nowym konkurentem. Nasuwa się zatem pytanie, czy prywatne profile w mediach społecznościowych staną w szranki z profilami wielkich marek w walce o obserwatorów? Myślę, że nie grozi nam to tak długo, dopóki będziemy korzystać z kanałów social media zgodnie z zamierzeniem.
A Ty, co o tym wszystkim sądzisz?
Z tego co wiem, między innymi dzięki firmie http://tearsofjoy.pl/ która prowadzi dla mnie kampanie reklamowe, to social media są bardzo dobrym miejscem do reklamy. Moja firma właśnie dzięki kampaniom reklamowym w mediach społecznościowych zyskała dużo nowych klientów
OdpowiedzUsuń