Kampanie reklamowe to seria komunikatów
reklamowych, które łączy ze sobą wspólna idea i temat przewodni tworzący
zintegrowany komunikat marketingowy. Są tworzone, aby osiągnąć konkretny cel
lub zbiór celów takich jak wzrost sprzedaży,
wprowadzenie na rynek nowego produktu/usługi/marki, powtórne wprowadzenie,
budowanie świadomości marki, budowanie wizerunku marki, zmiana postrzegania
marki przez konsumenta, uzyskanie pozycji lidera na rynku, poszerzenie grupy
konsumentów, rozszerzenie dystrybucji. Zazwyczaj kojarzą się nam się z sukcesem,
ale pokaże kilka przykładów nieudanych kampani reklamowych.
Najgłośniejszą z nich jest kampania samochodowej marki Edsel
którego to nazwa przyjęła się jako synonim klęski kampanii reklamowej. Pod koniec lat 50-tych
Ford postanowił stworzyć odrębną markę samochodów nazywając ja imieniem
syna Henryego Forda – Edsela. Na kampanie marki wydano miliony dolarów. Gdy
zaprezentowano pierwsze modele Edsela okazało się, że są to wszystkim już
dobrze znane fordy obciążone chromowanym „upiększeniami”. Ceny samochodów były
też wyższe niż ceny klasycznego Forda czy lepszych modeli konkurencyjnych
marek. Amerykanie nie dali się nabrać na nowe „cuda” produkcji Forda, a
posiadacze tej marki byli często obiektami żartów. Stratedzy Forda okazali się
nie dostrzegać spadającej w zastraszającym tempie sprzedaży i dopiero po dwóch
latach od premiery postanowili wycofać się z rynku. Dopiero, ponieważ przez ten krótki czas zdążyli oni stracić ponad 350 milionów dolarów,
dodam, że w tamtych czasach dolar miał inną wartość.
źródło: Google
Ostatnimi czasy często firmy decydują się na kontrowersje po
to aby w następstwie wszyscy o niej dyskutowali, jednak należy pamiętać o
zachowaniu dobrego smaku. Trzeba uważać aby nasze reklamy nie były rasistowskie,
nie raniły czyichś uczuć i żeby żarty nie posunęły się za daleko, tak jak w
przypadku rasistowskiej reklamy Sony Playstation Portable. kampania była prowadzona w krajach Beneluksu. Na
billboardach widać było białą wersję urządzenia reklamowaną przez białą kobietę
ubraną w biel, krzyczącą na czarną kobietę w czerni. Ta kampania także wywołała
lawinę maili ze skargami do firmy. Po stronie Sony spowodowało to jednak
oświadczenie zawierające wyłącznie wyjaśnienie znaczenia kampanii (reklama
białej wersji urządzenia) bez jakichkolwiek przeprosin.
źródło: Google
Kolejnym przykładem może być kampania reklamowa BP.
W kwietniu 2010 roku miała miejsce
eksplozja platformy wiertniczej Deepwater Horizon . Szacuje się, że w przeciągu
doby do oceanu przelewało się 800tysięcy litrów ropy, całkowita ilość prawie 5
milionów baryłek. Jest to największa katastrofa ekologiczna w historii USA.
Dyrektor Generalny BP, Tony Hayward do tego aby spróbować wytłumaczyć firmę z niektórych zarzutów w postaci nagrania reklamówki w której zapewniał, że zajmą się wszystkimi zaistniałymi zniszczeniami.
Niestety Heyward nie był najlepszym wyborem do roli reprezentowania firmy. Reklamówka wyszła niedługo po tym gdy słowa dyrektora trafiły na pierwsze strony gazet, a brzmiały one tak: „Nikt nie chce końca tego wszystkie tak bardzo jak ja, chcę w końcu odzyskać swoje normalne życie.”
Nagranie spotkało się z masą krytyki nawet z ust samego prezydenta USA, Baracka Obamy, który zasugerował, że lepszym pomysłem było by wydanie pieniędzy na oczyszczanie bałaganu który narobiła firma BP, niż na niepotrzebne kampanie reklamowe.
Dyrektor Generalny BP, Tony Hayward do tego aby spróbować wytłumaczyć firmę z niektórych zarzutów w postaci nagrania reklamówki w której zapewniał, że zajmą się wszystkimi zaistniałymi zniszczeniami.
Niestety Heyward nie był najlepszym wyborem do roli reprezentowania firmy. Reklamówka wyszła niedługo po tym gdy słowa dyrektora trafiły na pierwsze strony gazet, a brzmiały one tak: „Nikt nie chce końca tego wszystkie tak bardzo jak ja, chcę w końcu odzyskać swoje normalne życie.”
Nagranie spotkało się z masą krytyki nawet z ust samego prezydenta USA, Baracka Obamy, który zasugerował, że lepszym pomysłem było by wydanie pieniędzy na oczyszczanie bałaganu który narobiła firma BP, niż na niepotrzebne kampanie reklamowe.
źródło: Google
A czy wy znacie inne przykłady nieudanych kampani
reklamowych? Napiszcie o nich w komentarzu!
Dlatego nad kampanią reklamową musi czuwać ktoś kto ma głowę na karku. Zacząć trzeba od mniejszych rzeczy typu targi handlowe i zwiększenia widoczności np. poprzez ścianki https://adlove.pl/pl/scianki-tekstylne-141/ . Tak się zyska pierwszych klientów, a potem małymi kroczkami do przodu, bez jakichś dziwnych pomysłów jak te wyżej wymiemienione
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńNa pewno czasami zdarzają się kampanie reklamowe które są nieudane i wtedy trzeba pomyśleć nad ich poprawą. Ja jestem zdania, ze marketing automation https://push-ad.com/blog/marketing-automation-co-to-jest/ jest również bardzo ciekawym rozwiązaniem i chcę go poznać jeszcze bardziej.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńCóż… niestety zdarzają się nieudane kampanie…Tymczasem tylko z profesjonalistami od http://advertia.pl/ mamy gwarancję, że przeprowadzona kampania reklamowa będzie udana, a jej koszty nie obciążą znacznie firmowego budżetu. Jak to mawiają, reklama dźwignią handlu…
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł.
OdpowiedzUsuńSą i takie. Nie jest sztuką wydać mnóstwo pieniędzy na reklamę, bardziej liczy się pomysł, indywidualne podejście, opracowanie odpowiedniej strategii. Do tego najlepiej polegać na sprawdzonych i doświadczonych agencjach. Dla mnie takim przykładem jest http://blog.sklep.pl/ , zdecydowanie. Stawiają między innymi na dobry content, mają do tego skuteczne narzędzia, potrafią wypromować firmę i sprawić, że będzie coraz bardziej rozpoznawalna. A z tym się wiąże pozyskiwanie kolejnych klientów, większa sprzedaż. A na tym to każdej firmie zależy przecież.
OdpowiedzUsuńAby kampania reklamowa zawsze była udana, warto zlecać jej realizację profesjonalistom. Jeśli chodzi o filmy reklamowe to takie usługi świadczy firma NeonCup - Filmy reklamowe.
OdpowiedzUsuń