Głównym zadaniem reklamy społecznej jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na pewne problemy. Mówiąc prościej, taka reklama uczy i pokazuje, jak mamy się zachowywać w tych lub innych sytuacjach lub po prostu "uczy żyć". Właśnie to jest głównym odróżnieniem reklamy społecznej od reklamy "sprzedającej", które determinuje specyfikę jej tworzenia i odbioru.
Na pewno nie istnieje innego rodzaju reklamy na tyle uzależnionego od ludzkiej psychologii. Ponadto, reklama społeczna nie ma własnego audytorium docelowego, gdyż jest skierowana do społeczeństwa jako ogólu. Stworzyć reklamę, która potrafi zmienić model zachowania ludzi to na prawdę niełatwa praca. Dlatego kreatywność jest niezwykle ważna w tym rodzaju reklamy.
Należy także pamiętać o błędach, których musimy unikać tworząc taką reklamę:
1. Wykorzystanie atrybutów problemów. Igły, sztrykawki, niedopałki często stają się promocją problemu, a nie środkiem jej pokonania.
2. Wykorzystanie zaprzeczeń w tekstach. Ludzka psychika może ignorować wszystkie "nie" w reklamie.
3. Czarny kolor. Działa przygnębiająco i odciąga uwagę od komunikatu.
4. Elementy szoku. Reklama społeczna musi "uderzać", jednak zbyt ostry przekaz może być odebrany w sposób negatywny.
5. Brak informacji kontaktowych. Społeczna reklama musi nie tylko pokazywać problem, ale też proponować rozwiązanie. Dlatego powinne znależć się w niej dane kontaktowe organizacji, oferującej swoją pomoc.
Przyjrzyjmy się przykładom skutecznej reklamy społecznej, by lepiej zrozumieć jej mechanizmy.
![]() |
Pomóż przyrodzie przejść do kontrofensywy |
![]() |
Będą skutki. Zachowajcie morza czystymi |
![]() |
Staruszki też potrzebują Twojej miłości |
![]() |
Pomóż nam walczyć z testami na zwierzętach |
![]() |
Przerwijcie rekrutację dzieci do wojska |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.