czwartek, 12 maja 2016

Sposób na zaskoczenie —Ambient Marketing

Obecnie obserwuje się obniżenie użycia reklamy na tradycyjnych nośnikach. Tak, według danych IMB & OMD Metrics, w 1965 roku w USA, żeby pobudzić do kupna ludzi w wieku 18-49 lat, wystarczyłoby pokazać reklamę po TV zaledwie trzy razy. Dziś, żeby osiągnąć ten sam efekt, należy pokazać reklamę 117 razy w prime time, co znacznie zwiększa jej koszt. Ilość reklamy na ulicach współczesnych miast jest tak duża, że czas kontaktu wzrokowego z tradycyjnym bilbordem nie przekracza trzech sekund. Znacznie zdrożały miejsca dla reklamy w mediach drukowanych i telewizji, a na całym świecie odznacza się ograniczenie reklamowego budżetu. Te przyczyny zmusiły szukać inne sposoby promowania towarów i usług i zwrócić uwagę na nietradycyjne sposoby reklamy.



Jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku reklamowego w krajach europejskich to ambient marketing. Termin „ambient media” pojawił się w wielkiej Brytanii na początku lat 90. ubiegłego wieku. On określa reklamę niestandardową, której nośnikiem są nie tradycyjne zasoby reklamowe, a przypadkowe dla grupy docelowej obiekty otaczającego środowiska, będące logicznym zasobem dla rozmieszczenia tej czy innej komunikacji marketingowej. Ambient media są powołane dziwić ludzi za pomocą niespodziewanego dla nich pojawienia się w ich życiu codziennym.


Przykladami zastosowania ambient marketingu są reklama niewidzialnego Mercedesa czy ambient linii lotniczych KLM. Firma chcąc skojarzyć swoją nową usługę z komfortem leżenia na chmurze, na lotnisku „postawiła” mężczyznę siedzącego na powietrzu, a przy tym od niechcenia czytającego gazetę.


Ambient reklamą zaczęto oznaczać reklamę, która działa na prostej zasadzie, - przekaz reklamowy integruje się do obszaru, który otacza człowieka podczas jego życia. To mogą być dowolne stacjonarne czy poruszające się obiekty, które człowiek zazwyczaj nie postrzega w jakości nośnika informacji reklamowej. Ilość obiektów, które mogą być wykorzystane dla przekazów reklamowych, jest nieograniczona. I praktyka pokazuje, że to rzeczywiście tak jest. To mogą być dowolne powierzchnie poziome na ulicach (drogi, chodniki) i w pomieszczeniach (sufity). Wykorzystują się dosłownie wszystkie elementy architektury: okna, drzwi, witryny, schody, poręczy, łuki. Już zwykłymi nośnikami takiego typu reklam stały się przystanki i kioski. Marka Caribou Coffee wraz z agencją Colle+McVoy stworzyli piece z tranzytowych schronisk i rzeczywistych grzejników i zegarów roboczych.

Źródło: 
W pierwszych dniach marca na warszawskim ulicach można było być świadkiem ambient media IKEA. Na najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach w Warszawie pojawiły się billboardy stylizowane na regały Kallax. Marka liczyła konsumentom szacunkowy czas dojazdu do dwóch stołecznych sklepów sieci IKEA - na Targówku oraz w Jankach  za pomocą regałów.

Źródło:  
Bardzo popularne w ostatnim czasie jest rozmieszczenie reklam na burtach tramwajów, trolejbusów, autobusów. Ten rodzaj marketingu ma duże przewagi. Transport   obiekt zauważalny, mobilny, porusza się po jednej i tej samej trasie. A więc reklamę widzi cały czas bardzo duża ilość ludzi, dlatego na transporcie rozmieszczają reklamę firmy, które proponują produkty i usługi dla maksymalnie szerokiej grupy docelowej: artykuły spożywcze, urządzenia domowe, banki, salony meblarskie i tak dalej. Efektywną jest też reklama w metrze. Na oryginalny pomysł zastosowania ambient reklamy wpadł paryski oddział sklepu IKEA. Na kilka dni metro w stolicy Francji wyposażone zostało w wygodne sofy, kanapy oraz fotele dostępne w sklepach sieci.


Źródło:  

Efektywnym miejscem dla rozmieszczenia  reklam są również biura. Stała się tradycją noworoczna wymiana między firmami współpracującymi kalendarzami, dziennikami, długopisami, tekami na dokumenty. To nie tylko podwyższa lojalność partnerów nawzajem, ale i zwiększa krąg ludzi, którzy stale kontaktują z produkcją reklamową.
Ambient marketing zasadniczo różni się od zwyczajnych sposobów rozmieszczenia reklamy i wydziela się na tle innej reklamy tym, że reklama jest organicznie wpisana w środowisko grupy docelowej, jest bardzo kreatywna i wyróżnia się nowością sposobu rozmieszczenia, co daje efekt zaskoczenia.
Prędzej czy później każdy z nośników ambient mediów staje się standardowym, ogólnie przyjętym, zwykłym, traci efekt nowości, a ponieważ taka reklama organicznie jest wpisana do otaczającego odbiorcę środowiska, bardzo szybko staje się nie zauważalna i niepostrzegana przez niego. Termin życia każdego z obiektów ambient marketingu jest bardzo krótki i na zmianę mu obowiązkowo powinien przyjść nowy zasób rozmieszczenia reklamy. Rozumiejąc to, reklamowcy szeroko wykorzystują ambient media tylko jak zasób dla startu późniejszej wirusowej kampanii reklamowej, kiedy informacja o konkretnym rozmieszczeniu takiej niezwykłej reklamy przekazywana jest przez samych odbiorców znajomym, rodzinie i poszerza się za pomocą tradycyjnych zasobów reklamy: wiadomości w mediach, blogów i forów, mediów społecznościowych.


2 komentarze:

  1. Pozycjonowanie Bydgoszcz jest nieodłączną częścią strategii rozwoju każdego biznesu działającego na tym terenie. Skuteczne pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach umożliwia firmom nie tylko zwiększenie liczby odwiedzin na stronie, ale także umacnianie swojej pozycji jako eksperta w danej branży. W dzisiejszych czasach, gdy konkurencja na rynku jest większa niż kiedykolwiek, posiadanie dobrze zoptymalizowanej strony pod kątem SEO staje się niezbędne. Działania takie jak optymalizacja treści pod kątem lokalnych słów kluczowych, poprawa meta tagów oraz budowanie silnego profilu linkowego są kluczem do osiągnięcia sukcesu.

    OdpowiedzUsuń

Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.