poniedziałek, 16 maja 2016

Granice dobrego smaku w reklamie

Od dawna wiadomo, że reklama musi przyciągać uwagę. Ma nas czymś zaintrygować, rozbawić, czasem ma nam się wydawać, że jest ona głupsza od nas samych. Są jednak reklamy, które....szokują. Są akcje promocyjne, które wychodzą po za granice dobrego smaku. Przykładem może być akcja PETA, zorganizowana w jedynej z dużych sieci marketów. W lodówkach zamiast tradycyjnej piersi z kurczaka klienci znaleźli...... ludzkie twarze. Oczywiście nie były prawdziwym posiłkiem dla kanibala. Było to specjalnie ucharakteryzowane mięso, stylizowane na elementy ludzkiego ciała. 

źródło: http://cdn.trendhunterstatic.com/thumbs/female-cranial-fillet.jpeg

źródło: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQDt5NvMMakXYOWsQAFwRzNDXkBXCGhUhMIycqukZi5IW9MSGM2



Powyższe przykłady mogą wydawać się przerażające dla zwykłego, nieprzygotowanego na to odbiorcy. Nikt przecież nie spodziewa się zobaczyć taki rodzaj jedzenia w sklepie do którego przychodzi codziennie po szynkę i to właśnie ten szok wykorzystuje owa kampania. Zapada w pamieć na długi czas, nie tylko u odbiorców dorosłych, ale również u małych dzieci. Kolejnym takim przykładem przerażającej kampanii PETA mogą być ciała ( tym razem w stu procentach ludzkie - żywe!) w folie i podane na białej tacy, jak mięso w sklepie. Kolejny element szoku. 

źródło: http://4.bp.blogspot.com/_gfmZP5TJFek/TFcLcHLK_uI/AAAAAAAAAZw/SU5MCvmsNUg/s1600/petapsychopatki.jpeg

Akcje tego typu oczywiście muszą być obarczone dużym ładunkiem emocjonalnym, bo na tym właśnie reklama się opiera, na naszych emocjach. Tak naprawdę ludzie kupują powiedzmy bluzkę koloru czerwonego nie dlatego, że jakiś znawca mody orzekł, że jest teraz modna ( chociaż to też się zdarza), ale częściej sięgają po kolor powiedzmy czerwony bo kojarzy im się z jakimś (propagowanym przez reklamy tejże bluzki) konkretnym odbiciem emocjonalnym- czerwień = miłość. I tak wychodzimy ze sklepu zadowoleni i ze stertą czerwonych ubrań. Podobnie jest i w powyższym przypadku. Takie ciała budzą w nas obrzydzenie, strach, lęk. Są to naturalne emocje o które właśnie chodziło twórcom takich akcji.

Nie było by jednak takiego splendoru gdyby w akcje PETA nie włączały się osoby znane i powszechnie rozpoznawalne. Przykładem może myć Joanna Krupa, która jest zagorzałą działaczką obrońców zwierząt.


 źródło:http://www.peta.org/wp-content/uploads/2016/02/JoannaKrupa.jpg

Oprócz szokujących zdjęć, Peta działa również poprzez oddziałujące na nas spoty. Poniżej kilka przykładów : 

źródło: YOUTUBE

źródło: YOUTUBE

Przyciszona, nostalgiczna muzyka, ściszony głos, a także pokazanie emocji. To właśnie przedstawiają kampanie reklamowe PETA, ale zdarza się, że przekraczane są granice dobrego smaku. 
Jak na przykład w tej reklamie, która z pozoru wydaje się być promocją perfum lub biżuterii. Siedząca przy stole piękna kobieta, elegancka....do momentu, aż kamera nie pokazuje nam całości stołu, a tam na talerzu leży........noga! Noga tej eleganckiej pięknej kobiety, która stwierdza, że "Jedzenie mięsa jest bez znaczenia dla smaku". Takie reklamy chyba najdobitniej docierają do odbiorców. 

źródło: YOUTUBE

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.