Chcemy oglądać, czytać już
niekoniecznie.Wtórny analfabetyzm, to widmo obecnych czasów. Lubimy
obrazki, bo przyciągają uwagę, są miłe dla oka, a ich mało
wymagająca forma nie wymaga skupienia i odrywania się od czynności
dnia codziennego. Tak zwany multitasking, to umiejętność, którą
wielu z nas może się poszczycić. Z drugiej strony ilość
informacji, jakimi bombardują nas media sprawia, że nie jesteśmy w
stanie przyswoić sobie wszystkich faktów, które nasz wewnętrzny
komputer uznaje za istotne. Z pomocą przychodzą grafiki oraz ich
następcy – bardziej treściwe infografiki.
Infografiki stały się alternatywą
dla informacji tekstowych. Ich moc oddziaływania na odbiorcę jest
znacznie większa niż zwyczajna notka pisana, łatwiej ją
zapamiętać, za pomocą kolorów, kształtów potrafi też wywołać
określone emocje i skojarzenia. Dobra infografika oprócz
atrakcyjności wizualnej powinna spełniać swoje zadanie – czyli
służyć objaśnieniu różnych mniej lub bardziej zawiłych
zagadnień, być czytelna. Ma pomóc w zapamiętaniu treści
istotnych dla jej użytkownika. Jest formą mapy pamięci. Jakie
obrazy zakodowujemy najłatwiej ? Odwołujące się do zabawy,
wywołujące emocje, wyolbrzymione, pełne kolorów. Infografika
powinna być również rodzajem obrazkowego storytellingu, oznacza
to, że najwięcej treści ma przekazywać sam obraz, a warstwa
tekstowa stanowić jedynie uzupełnienie. Wyobraźmy sobie, że
usuwamy z niej wszystkie znaki, zostają tylko obrazy i liczby. Jak
wiele zostanie zrozumiane? Jeśli wszystko, to mamy do czynienia z
naprawdę dobrze wykonaną robotą.
Okazuje się jednak, że wraz z
pojawianiem się coraz to nowych sposobów przyciągania uwagi, nasze
oczekiwania jako odbiorców – rosną. Nie wystarczy nam estetyka
połączona z funkcjonalnością, chcemy efektu WOW. W jaki sposób
wygenerować taką reakcję u znudzonego użytkownika Internetu,
który „widział już wszystko”? Interaktywne infografiki, to stosunkowo
nowy trend. Ich niewątpliwą zaletą jest większa kontrola odbiorcy
nad informacjami, które są mu przekazywane. Jednym słowem możemy
dokonywać wyboru czego chcemy się dowiedzieć, a informacja
zostanie nam przekazana w atrakcyjny i miły dla oka sposób.
Dodatkowo istnieje możliwość podlinkowania źródeł danych,
dzięki zyskujemy zaufanie odbiorcy, który może je zweryfikować w
kolejnym miejscu. Interaktywne infografiki w przeciwieństwie do ich
starszych sióstr muszą znajdować się na stronie – zyskujemy
dłuższy czas przebywania na witrynie. Ten sposób budowania
wizerunku firmy daje zupełnie nowe możliwości – infografika może
posiadać panel logowania, zapisywania do newslettera etc. Inną
formą animowaną są gifografiki – czyli połączenie grafiki z
zaanimowanym obrazem. Poniżej kilka przykładów interaktywnych
infografik, które podbijają serca użytkowników.
Pierwsza w Polsce interaktywna infografika powstała na potrzeby marki Dolce Gusto. To wyspecjalizowana mapa smaków kawosza, dzięki której możemy dowiedzieć się jakie smaki pasują do poszczególnych rodzajów kawy i dowiadujemy się o ich pochodzeniu. Więcej tutaj : Klik
(http://www.slideshare.net/agnieszkaolszanskafotograf/mldg-infografika01banner)
Hungry Tech Giants - interaktywna historia social mediów w pigułce. Więcej pod : Klik
(http://www.hongkiat.com/blog/animated-interactive-infographics/)
Ewolucja gier konsolowych. Szukaj pod : Klik
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.