Dynamiczny
rozwój internetu spowodował, że silna pozycja mediów tradycyjny
została w krótkim czasie mocno zachwiana. Oprócz tego, że funkcje
radia, telewizji i prasy są dostępne w sieci, internet daje również
wiele innych możliwości. Szybki rozwój wszelkich portalów
społecznościowych i serwisów rozrywkowych sprawił, że
reklamodawcy otrzymali nowy, doskonały kanał promocji marek,
produktów czy też usług. Jednym z serwisów, który daje nowy,
ciekawy sposób na promocję jest YouTube.
Serwis
YouTube powstał dziesięć lat temu w roku 2005, a jego ówczesną
ideą było dzielenie się filmikami różnorakiej treści. Jego
twórcy zapewne jeszcze wtedy nie podejrzewali, jak wiele innowacji
pojawi się wraz z rozwojem YT. Jedną z takich nowinek było
pojawienie się formatu jakim jest wideoblog, czyli w skrócie vlog.
Jest to forma wypowiedzi, w której autor nagrywa filmy, w których
zwracając się bezpośrednio do widza, przekazuje mu swoje opinie na
różnorakie tematy, dzieli się z nim swoją wiedzą oraz pasją,
czy też udziela wskazówek oraz porad.
Filmików
o charakterze vloga jest na YouTubie cała masa. Ich twórcy często
przez lata budują swoją publiczność, regularnie zamieszczając
vlogi. Zdarzają się również przypadki, gdzie kanały na których
umieszczane są treści wideo zyskują popularność w zawrotnym
tempie. Polski YouTube również obfituje w kanały zawierające
wideoblogi. Jednym z takich kanałów jest AbstrachujeTV, który
posiada prawie 1,7 miliona subskrypcji, a łączna ilość wyświetleń
wszystkich filmików zamieszczonych na kanale to ponad 230 milionów.
Poniżej jeden z najpopularniejszych filmów na kanale AstrachujeTV.
Liczby
subskrypcji i wyświetleń nie kłamią, popularność jaką cieszą
się polscy vlogerzy może być imponująca. Nie ma zatem nic
dziwnego w tym, że reklamodawcy już jakiś czas temu dostrzegli
potencjał reklamowy jaki drzemie we vlogach oraz ich twórcach.
Propozycje
współpracy promocyjnej jakie otrzymują vlogerzy są coraz
częstsze, coraz częściej można też zauważyć, że nasz ulubiony
vloger w mniej lub bardziej jawny sposób przemyca komunikaty
reklamowe do swoich autorskich filmów umieszczanych na YouTubie.
Warto
zauważyć, że sympatią widzów nie cieszą się jedynie same
treści tworzone przez vlogerów, ale to właśnie vlogerzy wraz ze
wzrostem popularności swoich kanałów stają się popularni, a
widzowie pokładają w nich swoje zaufanie i sympatię. Wtedy też
reklamodawcy mogą nie tylko współpracować z vlogerem poprzez
lokownie produktu w jego vlogach, ale również mogą go zaprosić to
internetowych spotów reklamowych. Działa to na tej samej zasadzie
jak w tradycyjnej telewizji, gdzie do wystąpienia w reklamie
zaprasza się celebrytów. Bo w istocie vlogerzy również stają się
celebrytami jednak w formie WEB. Współpraca reklamowa pomiędzy
vlogerami a reklamodawcami może również polegać na tym, iż to
vloger właśnie, tworzy specjalne, autorskie materiały promocyjne.
Tak między innymi wyglądała seria stworzona przez duet Lekko
Stronniczy dla kanału Nokia Poland, gdzie vlogerzy w całej serii
filmów przedstawili właściwości nowego smartfona Nokii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.