środa, 29 kwietnia 2015

Infografika

Jest takie chińskie powiedzenie, że jeden obraz wart jest tysiąc słów. Jeśli tak faktycznie jest to infografika jest warta milion słów...

Cym ona jest ?

Ma przewagę nad innymi tego typu przekazami treści, przede wszystkim przez to, że przedstawia nam je w atrakcyjny sposób. Taka opcja jest dla nas łatwiejsza do zapamiętania i zrozumienia. Fenomenem infografik jest to, że mają zdolność do prezentacji rozciągłych, często trudnych informacji w bardzo prosty sposób. Sprawdzają się świetnie w wielu dziedzinach, ostatnio nawet w reklamie. Niżej widzicie wyjaśnienie tego czym jest infografika na przykładzie właśnie infografiki :)

źródło: http://infographiclabs.com

Czym różni się od zwyczajnej grafiki lub informacji ?

Sama grafika składa się jedynie z ilustracji, logo czy zdjęć. Jest to często jakaś kombinacja tych elementów. Infografika z kolei łączy w sobie kilka różnych mediów, żeby przekazać bardziej skomplikowany przekaz. Infografika jest informacją, ale jest to inny rodzaj informacji. Od standardowej informacji różni się przede wszystkim tym, że nie polega na samym tekście. Infografiki to też mapy, pierwsza została odnaleziona 7500 lat przed narodzeniem Chrystusa w Çatal­höyük. 
Tak więc, można powiedzieć, że prymitywną infografikę dawnej tworzyli ludzie prehistoryczni. Na początku były to malowidła na ścianach jaskiń a później właśnie mapy. Może mapy skarbów ;)

Rodzaje infografik.

Taka, która bazuje na danych statystycznych.
"Infor­ma­cje graficzne są wiz­ual­nymi narzędzi­ami, przez­nac­zonymi do przekazy­wa­nia złożonych infor­ma­cji w sposób szy­bki i łatwy do przys­wo­je­nia. Narzędzia te zaw­ier­ają dia­gramy, wykresy, tabele, mapy czy wykazy. W przy­padku wykresów mogą to być np. wykresy słup­kowe lub kołowe. Dzięki nim można pod­sumować i przed­stawić wiele złożonych infor­ma­cji statystycznych."*
Przykład:
*


Infografika bazująca na osi czasu.
W nich informacje i wydarzenia "osadza" się w czasie.
Prezen­tacja chrono­log­icznej kole­jności wydarzeń rozmieszc­zona jest wzdłuż linii, która pozwala odbiorcy szy­bko zrozu­mieć różne relacje cza­sowe. Na rysunku: Chcesz zrozu­mieć fenomen przy­rostu pop­u­larności Facebooka od początku jego ist­nienia? Poświęć 5 minut tej infografice.*

*


Kolejnym przykładem jest infografika, która bazuje na procesach.
Takie można najczęściej zobaczyć w fabrykach lub biurach. Zazwyczaj obrazują jakiś proces, jak np ta: 
źródło: pl.123rf.com

Infografika geografii i lokalizacji.
"Jest to najczęś­ciej pojaw­ia­jący się rodzaj ikono­grafik, które można spotkać wszędzie – począwszy od map szkol­nych po skom­p­likowane grafiki astro­nom­iczne. Tego typu ikono­grafiki zaw­ier­ają linie, sym­bole, ikony, schematy, tabele, strza­łki i kropki. Istnieje wiele typów linii (równoległe, prz­ery­wane, proste), stosowane w celu określe­nia np. mapy metra, ulic, dróg czy torów kolejowych. 
Ist­nieje również wiele ikon i sym­boli dla określe­nia poszczegól­nych punk­tów ori­en­ta­cyjnych, tj.: szkoła, koś­ciół, szpi­tal czy bank. Ważnym ele­mentem jest również skala, która określa sto­sunek przed­staw­ionych obiek­tów do rzeczy­wis­tości."*
Przykłady:
źródło: www.gazetawroclawska.pl

źródło; www.quantum.pl

Różne rodzaje.

Istnieją infografiki korporacyjne, które prezentują wyniki, strukturę i działalność różnych firm i organizacji. Informacyjne- po prostu informują. Są także wideografiki i mailingi. Co to takiego ?
Wideografika to infografika, ale wzbogacona o animację wideo natomiast mailingi to czytelne infografiki znajdujące zastosowanie w e-mail marketingu. 
Oto przykład wideografiki :
*źródło: www.projektowaniegraficzne.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.