wtorek, 18 kwietnia 2017

Młodzi odbiorcy reklamy

Jak wiadomo, jednym z celów reklamy jest wzbudzenie pozytywnych skojarzeń i emocji związanych z reklamowanym produktem. Szczególnie ten mechanizm działa na dzieci. Nie od dziś wiadomo, że producenci i agencje reklamowe są szczególnie zainteresowane młodymi odbiorcami. Dzieci i młodzież to prawdziwy złoty interes. Odgrywają oni ważną rolę na rynku. Nie można tutaj pominąć faktu, że często rodzice podejmują decyzje zakupowe pod wpływem dzieci.



Dotarcie do młodych odbiorców nie jest jednak łatwym zadaniem. Można nawet powiedzieć, że jest to nie lada wyzwanie dla specjalistów. Z danych wynika, ze w 2015 roku na promocję produktów dla dzieci wydano ponad 200 mln złotych. Po reklamie w telewizji, radiu i prasie znalazł się internet, a tutaj najpopularniejsze media społecznościowe, czyli Facebook, Instagram i Snapchat.

Według badań przeprowadzonych przez Katedrę Pedagogiki Uniwersytety Warszawskiego 80% dzieci i młodzieży chce mieć produkty, które poznały poprzez reklamę. Jeśli chodzi o social media, mimo, ze Facebook konkretnie określa minimalny wiek użytkowników(minimum 13 lat), jak wiemy dzieci przy rejestracji podają nieprawdziwe dane i tym sposobem tworzą swój profil. Oczywiście każda grupa wiekowa inaczej reaguje na reklamę, dlatego reklamodawcy muszę odpowiednio dostosować przekaz do wieku odbiorców.

Dzieci do ukończenia 8 roku życia to najbardziej podatna grupa. Wierzą oni w każde słowo i najłatwiej jest im sprzedać produkt. Przy tworzeniu reklamy skierowanej do młodych odbiorców kluczowe jest użycie takich środków, by produkt stał się spełnieniem ich pragnień. Kolorowe otoczenie, wesołe dzieci, postaci z bajek, wizerunek eksperta(mama, babcia, nauczycielka) to droga do osiągnięcia celów reklamodawców. Jeśli chodzi o wykorzystywanie bajek, łatwo można zauważyć, ze jeśli jakiś film animowany jest popularny, w sklepach pojawia się mnóstwo produktów z postaciami z bajek. Przykładem mogą być "Minionki". Mogliśmy je zobaczyć dosłownie wszędzie - na ubraniach, zabawkach czy nawet produktach spożywczych. Marka, która jest reprezentowana przez bohatera kreskówki jest o 45% bardziej rozpoznawalna wśród dzieci. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Kids & Young.

W dzisiejszych czasach dzieci i młodzież często inspirują się gwiazdami Internetu. Spędzają godziny szukając w Internecie trendów. Badania "nastolatki wobec Internetu" mówią, że połowa użytkowników Snapchata jest w wieku 13-17 lat, dlatego to idealny kanał dotarcia do nastolatków. Oczywiście komunikatem tutaj jest video bądź zdjęcie, które można odtworzyć tylko raz. Równie skutecznym narzędzie jest Instagram. Wiek użytkowników to najczęściej osoby młode, w wieku 15-18 lat (46%). Warto zwrócić uwagę na kampanię McDonald's. #mamsmakanamaka to bardzo popularny hasztag wykorzystywany przez markę. Stworzono serię postów sponsorowanych wyświetlanych na Instagramie, z wyżej wspomnianym hasztagiem. Publikowano przedmioty codziennego użytku zestawione na zdjęciach z produktami McDonald's, które przypominają fastfooda, a jednocześnie pasują do lifestykowego świata Instagrama. Hasztag stał się bardzo popularny.
źródło: mamsmakanamaka.mcdonalds.pl


źródło: media2.pl

źródło: media2.pl

Facebook jest nadal najbardziej popularnym narzędziem reklamowym, zwłaszcza wśród nastolatków. Duża grupa odbiorców w młodym wieku, która jest aktywna na Facebooku to dla marek ogromna szansa.  Wartościowy content, który zostanie zauważony i rozpowszechniony to klucz do sukcesu. Przykładem świetnej kampanii jest Oreo. Marka zorganizowała akcję, która trwała 100 dni, która polegała na tym, że każdego dnia pojawiał się nowy wpis o ważnych i ciekawych wydarzeniach na świecie. To był strzał w dziesiątkę! W przeciągu 100 dni marka zdobyła milion nowych fanów. Również zwiększyła się liczba interakcji aż  o 195%. 

 źródło: adweek.com

źródło: fromprprowithlove.fils.wordpress.com

źródło: 40.media.tumblr.com

Podsumowując, kanały social media to bardzo dobre narzędzie komunikacji z młodymi odbiorcami. Najważniejsze żeby trafić z przekazem do grupy docelowej - znać ich oczekiwania i stworzyć odpowiedni content. 

A czy Ty sądzisz, że media społecznościowe to odpowiedni kanał komunikacji z młodymi odbiorcami? A może znasz lepszy sposób na dotarcie do dzieci i młodzieży? Napisz o tym w komentarzu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.