Reklamy na dzisiejszy dzień są zjawiskiem wszechobecnym. Trudno sobie bez nich wyobrazić gospodarki, mediów oraz życia codziennego. Otaczający nas świat jest do tego stopnia nasycony różnego rodzaju przekazami reklamowymi. Pociąga za sobą wiele dziedzin nauki, począwszy od ekonomii, psychologii, socjologii, prawa. Jednak reklama w bardzo dużym stopniu działa na nasze emocje. Można stwierdzić, że reklama może spowodować kontrowersyjne odczucia. Podstawowym celem reklamy jest jej skuteczność, czyli jak oddziaływa na odbiorcę, aby skłonić go do dokonywania odpowiednich wyborów.
Reklamy
kontrowersyjne co raz częściej można spotkać na wielu bilbordach, w kampaniach
promujących towar lub usługę. Takie
reklamy mają formę ogromnego zdjęcia oraz mają wydźwięk video. Spowodowane jest tym, że kontrowersyjne
reklamy budzą wiele opinii. Bardzo dużo
się mówi o tym, a co za tym idzie ludzie zwracają na nią uwagę. Ale czy reklama
kontrowersyjne jest skuteczna? Na to pytanie jest wiele odpowiedzi, tych
pozytywnych oraz negatywnych. Reklama
kontrowersyjna wykorzystuje się do
przekazu, motywy uważane za ryzykowne, szokujące, wzbudzające mieszane uczucia.
Głównym celem jest to żeby zwrócić szczególną uwagę na dany produkt lub usługę.
Reklama kontrowersyjna bardzo często ma
na celu prowokować do przemyśleń dotyczących
problemów społecznych. Wykorzystywane są motywy śmierci, choroby,
symboli kulturowych, religijnych, etnicznych.
Tematem takich reklam są obszary związane z seksem, pornografią,
zaskoczeniem, strachem oraz przemocą. Są
to tematy, które są bardzo trudne dla społeczeństw, dużo się o nich mówi oraz
często się pojawiają w rodzinach.
Jednak
należy pamiętać, że istnieją regulacje prawa dotyczące reklamy
kontrowersyjnej. Znajduje się to w
Ustawie o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji.
Opisane są zagadnienia związane ze swobodą działań konkurencyjnych,
określają jaka działalność jest przejawem nieuczciwej konkurencji. Ustawa o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji
uznaje się działania sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami.
Jeden z
największą liczbą skarg, bo aż 19 otrzymał spot przeciwko pneumokokom. Został
on szybko zdjęty z anteny, ponieważ łamie polskie prawo- zachęcała do kupienia leku, który
jest wyłącznie na receptę. Przedstawia on scenę rozpaczającej matki nad
dzieckiem, które zachorowało na skutek zakażenia się pneumokokami. Opatrzony
był także hasłem „ Nie pozwól, aby twoje szczęście zniknęło’’. Głównym
zarzutem, który naniesiono jest, że reklama odwołuje się do uczuć strachu u
odbiorcy, że tylko dzięki reklamowanej szczepionce można uniknąć nieszczęścia.
![]() |
http://finanse.wp.pl/gid,16483360,kat,36874,page,3,title,Reklamy-ktore-najbardziej-wkurzyly-Polakow,galeria.html?ticaid=116a4d |
Innym
przykładem wzbudzającym kontrowersję jest reklama Play: Palce. Jest to reklama
outdorowa, pokazujące dłoń kobiety z
częściowo odciętymi palcami. Głównym zarzutem było szczególny drastyczny obraz,
który może zachęcać do aktów przemocy. Umieszczenie takiego typu obrazu w przestrzeni miejskiej zmniejsza wrażliwość
odbiorców na okrucieństwo.
![]() |
http://zjadamyreklamy.blox.pl/resource/play_1.jpg |
Nie
tylko w Polsce pojawiają się reklamy kontrowersyjne. W Wielkiej Brytanii
kontrowersyjne reklamy krążą przede wszystkim wokół tematyki rasizmu, seksizmu
i przemocy. Najbardziej znaną reklamą w United Kingdom jest Department of
Health: Hook. Kampania społecznościowa
przeciwko paleniu papierosów prowadzona przez Brytyjskie Ministerstwo Zdrowia.
Pokazywane były w telewizji, prasie, na outdoorze oraz w Internecie. Najwięcej protestów wzbudziły billboardy,
pokazujące ludzi zahaczonych o hak. Prowokujące to myślenia „ zerwij się z
haka’’. Jednak więcej takich reklam kontrowersyjnych pomawia się więcej za
granicą niż w Polsce.
![]() |
http://hatalska.com/wp-content/uploads/2008/06/nhshook.jpg |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.