niedziela, 13 marca 2016

Reklama kontrowersyjna ? Czy skuteczna ?

Reklamy na dzisiejszy dzień są zjawiskiem wszechobecnym. Trudno sobie bez nich wyobrazić gospodarki, mediów  oraz życia codziennego. Otaczający nas świat jest do tego stopnia nasycony różnego rodzaju przekazami reklamowymi.  Pociąga za sobą wiele dziedzin nauki, począwszy od ekonomii, psychologii, socjologii, prawa.  Jednak reklama w bardzo dużym stopniu działa na nasze emocje. Można stwierdzić, że reklama może spowodować kontrowersyjne odczucia.  Podstawowym celem reklamy jest jej skuteczność, czyli jak oddziaływa na odbiorcę, aby skłonić go do dokonywania odpowiednich wyborów.


Reklamy kontrowersyjne co raz częściej można spotkać na wielu bilbordach, w kampaniach promujących  towar lub usługę. Takie reklamy mają formę ogromnego zdjęcia oraz mają wydźwięk video.  Spowodowane jest tym, że kontrowersyjne reklamy budzą  wiele opinii. Bardzo dużo się mówi o tym, a co za tym idzie ludzie zwracają na nią uwagę. Ale czy reklama kontrowersyjne jest skuteczna? Na to pytanie jest wiele odpowiedzi, tych pozytywnych oraz negatywnych.  Reklama kontrowersyjna wykorzystuje się  do przekazu, motywy uważane za ryzykowne, szokujące, wzbudzające mieszane uczucia. Głównym celem jest to żeby zwrócić szczególną uwagę na dany produkt lub usługę.  Reklama kontrowersyjna bardzo często ma na celu prowokować do przemyśleń dotyczących  problemów społecznych.  Wykorzystywane są motywy śmierci, choroby, symboli kulturowych, religijnych, etnicznych.  Tematem takich reklam są obszary związane z seksem, pornografią, zaskoczeniem, strachem oraz przemocą.  Są to tematy, które są bardzo trudne dla społeczeństw, dużo się o nich mówi oraz często się pojawiają w rodzinach.

Jednak należy pamiętać, że istnieją regulacje prawa dotyczące reklamy kontrowersyjnej.  Znajduje się to w Ustawie o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji.  Opisane są zagadnienia związane ze swobodą działań konkurencyjnych, określają jaka działalność jest przejawem nieuczciwej konkurencji.  Ustawa o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji uznaje się działania sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami.

Jeden z największą liczbą skarg, bo aż 19 otrzymał spot przeciwko pneumokokom. Został on szybko zdjęty z anteny, ponieważ łamie  polskie prawo- zachęcała do kupienia leku, który jest wyłącznie na receptę. Przedstawia on scenę rozpaczającej matki nad dzieckiem, które zachorowało na skutek zakażenia się pneumokokami. Opatrzony był także hasłem „ Nie pozwól, aby twoje szczęście zniknęło’’. Głównym zarzutem, który naniesiono jest, że reklama odwołuje się do uczuć strachu u odbiorcy, że tylko dzięki reklamowanej szczepionce można uniknąć nieszczęścia.

http://finanse.wp.pl/gid,16483360,kat,36874,page,3,title,Reklamy-ktore-najbardziej-wkurzyly-Polakow,galeria.html?ticaid=116a4d

Innym przykładem wzbudzającym kontrowersję jest reklama Play: Palce. Jest to reklama outdorowa, pokazujące  dłoń kobiety z częściowo odciętymi palcami. Głównym zarzutem było szczególny drastyczny obraz, który może zachęcać do aktów przemocy. Umieszczenie takiego typu obrazu w  przestrzeni miejskiej zmniejsza wrażliwość odbiorców na okrucieństwo.

http://zjadamyreklamy.blox.pl/resource/play_1.jpg


Nie tylko w Polsce pojawiają się reklamy kontrowersyjne. W Wielkiej Brytanii kontrowersyjne reklamy krążą przede wszystkim wokół tematyki rasizmu, seksizmu i przemocy.  Najbardziej znaną  reklamą w United Kingdom jest Department of Health: Hook.  Kampania społecznościowa przeciwko paleniu papierosów prowadzona przez Brytyjskie Ministerstwo Zdrowia. Pokazywane były w telewizji, prasie, na outdoorze oraz w Internecie.  Najwięcej protestów wzbudziły billboardy, pokazujące ludzi zahaczonych o hak. Prowokujące to myślenia „ zerwij się z haka’’. Jednak więcej takich reklam kontrowersyjnych pomawia się więcej za granicą niż w Polsce. 
http://hatalska.com/wp-content/uploads/2008/06/nhshook.jpg


Reklama im bardziej kontrowersyjna tym lepsza. Więcej się o niej mówi, do większej liczby odbiorców trafia przekaz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.