niedziela, 29 marca 2015

Koncerny motoryzacyjne na Instagramie

Jeszcze niedawno ewidentny prym w kategoriach serwisów społecznościowych wiódł Facebook. Ostatnimi czasy jednak następuje coraz większe przetasowanie na tym polu, obecnie coraz mocniejszą pozycję zdobywa Instagram, który dla wielu osób jest swoistą ‘zapchajdziurą’, serwisem, który  nie może równać się z gigantami takimi jak Twitter czy Facebook.


Moim zdaniem jednak niektórzy nie doceniają potęgi tkwiącej w Instagramie, postanowiłem sprawdzić jak wygląda przegląd instagramowych profilów na podstawie branży motoryzacyjnej.

Profile marek ekskluzywnych


Prawdę mówiąc rozpoczynając mój „research” spodziewałem się na Instagramie tylko marek bardziej… ekskluzywnych, takich jak Lamborghini czy Ferrari. Cóż… tutaj się nie zawiodłem. Zarówno Ferrari jak i Lamborghini, a także Porsche czy McLaren mają swoje oficjalne profile na Instagramie. Powstaje jednak pytanie po co? Moim zdaniem jest to jednak bardziej ukłon w stronę „petrolhead’ów” jak ja, ludzi, którzy po prostu lubią oglądać działa sztuki jakimi bez wątpienia są niektóre modele wyżej wymienionych marek, niż faktyczna próba komunikacji marketingowej z potencjalnymi klientami. Niemniej jednak profile tych marek mają spore grono osób obserwujących co wyraźnie wskazuje na to, że producenci docierają ze swoimi produktami do szerokiego grona odbiorców (to ile z tych odbiorców to potencjalni klienci to już inna sprawa).

(źródło: Instagram Ferrari)

(źródło: Instagram Lamborghini)

Trzeba zaznaczyć, że zdjęcia te równie dobrze mogłoby pojawić się nad łóżkiem przeciętnego nastolatka, który wzdycha nocami do samochodów-marzeń na które prawdopodobnie nigdy go nie będzie stać, sam tak robiłem. Dzięki filtrom, które możemy zastosować na Instagramie zdjęcia wyglądają jeszcze lepiej, a ukazując samochody dodatkowo w atrakcyjnym środowisku mamy gotowy przepis na mokry sen przeciętnego petrolhead’a.

Profile marek... popularnych

Już po chwili jednak stwierdziłem, że na Instagramie występują też te… popularniejsze (żeby nie powiedzieć po prostu zwyklejsze) marki. Producenci samochodów już dawno zauważyli potencjał marketingowy drzemiący w Instagramie (według SumAll serwis Instagram w roku 2013 okazał się najbardziej efektowną platformą społecznościową w komunikacji  marketingowej). Mając dany produkt, który może trafić do odbiorcy masowego starają się dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. W przypadku Instagrama gronem docelowym są młodzi aktywni ludzie, którzy na dużo korzystają ze smartfonów (można więc powiedzieć, że ja sam jestem w grupie osób docelowej). Trzeba przyznać, że nawet zwykły Fiat 500x (którego osobiście nie jestem fanem) przedstawiony w odpowiednim "środowisku" i przy użyciu różnych instagramowych filtrów wydaje się samochodem bardzo atrakcyjnym.



Na podstawie instagramowego profilu BMW można też stwierdzić, że producent używa go do przypomnienia swoim klientom o wyścigowym rodowodzie marki. Podkreślają też, że są marką z tradycjami, która już od wielu lat produkuje samochody o sportowym zacięciu.

(źródło: Instagram BMW)

(źródło: Instagram BMW)

Podsumowanie

Instagram wpisuje się w bardzo popularny ostatnio trend marketingu obrazkowego, który polega na promocji produktów i kreowaniu wizerunku przy pomocy zdjęć i materiałów video. Moda na taką formę komunikacji to wyjście naprzeciw oczekiwaniom swoim klientów, którzy nie mają czasu (ani ochoty) na czytanie wszelkiego rodzaju tekstów informacyjnych i promocyjnych. Przy pomocy obrazów można szybciej wywołać emocje, a przecież o to głównie chodzi w marketingu. Na dodatek coraz więcej ludzi korzysta ze smartfonów i tabletów, a na ich ekranach lepiej prezentują się zdjęcia i filmy niż długie tekst. Giganci tacy jak Fiat, Honda, Citreon, Ford i inni mają swoje oficjalne konta na których reklamują swoje produkty – samochody. 




2 komentarze:

  1. Aktulanie z tego co się orientuję to w kwestii reklamy bardzo wartościowy jest opisany tutaj https://tearsofjoy.pl/content-marketing/ content marketing. Wydaje mi się, że skoro daje on tak dobre efekty to na prawdę warto z niego korzystać, prawda?

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.