Sklep jest wizytówką marki, więc jego wygląd nie może być dziełem przypadku. Jak sprawić, by wystawy i wnętrza salonów były spójne z innymi elementami promocyjnymi firmy?
http://www.clarion.co.za/wp-content/uploads/2015/09/The-Clarion-Group-Visual-Merchandising-700x240.png
Jednym
z elementów, które przesądzają o tym, czy wchodzimy do sklepu,
jest jego wystrój.
To już nie tylko rozkład towarów na półkach, ale też dekoracja
wystawy i wnętrza dzisiaj przyciągają klienta. Visual
Merchandising to rodzaj nowoczesnego marketingu sklepowego. Jest
to szereg działań i technik związanych z aranżacją i wystrojem
wnętrza sklepu, dekoracją, prezentacją towarów oraz systemami
informacji o towarze i cenie. Jego
celem jest silne oddziaływanie na zmysł wzroku klienta skłaniając
bezpośrednio do zakupu określonego produktu danej marki. Visual
merchandisingu opiera
się przede wszystkim na wykorzystaniu oświetlenia, koloru, POP oraz
witryn. Oprócz doboru i odpowiedniego ułożenia produktów istotne
jest wyeksponowanie produktu odmiennością szaty graficznej
(czasem zapachem lub dźwiękiem), na tle setek czy tysięcy innych
produktów tak, aby zachęcić klienta do
zakupów. Odpowiednia ekspozycja towaru może wpłynąć zarówno
na wyniki sprzedaży jak i na komfort klientów podczas podejmowania
decyzji o zakupie. Sklep to unikatowe miejsce bezpośredniego
spotkania konsumenta z marką. Dobry visual merchandising nadaje
ofercie sprzedażowej taką formę, aby była jak najbardziej
efektywna dla sprzedawcy i generowała zyski.
http://retaildesignblog.net/wp-content/uploads/2012/08/Holt-Renfrew-windows-Toronto.jpg
Merchandising
to koncepcja zakładająca wykorzystanie całości przestrzeni handlowej do
komunikacji z klientami w celu wywołania potrzeby zakupu towarów i
umożliwiająca jej realizację. Nie dotyczy to więc tylko
samego wystroju wnętrza sklepu, ale duży wpływ na to czy klient
zdecyduje się wejść do sklepu maja także inne elementy takie jak:
aranżacja witryny, oświetlenie, unoszący się w powietrzu zapach
oraz muzyka. Są to bodźce, które przyciągają nas do
sklepu, a następnie działają na jego terenie.
Możemy
wyróżnić 3 grupy osób, na które powinny zadziałać
metody Visual Merchandisingu:
-
osoby, które nie miały zamiaru wchodzić do sklepu, ale coś je ku temu skłoniło
-
osoby, które weszły po określony produkt, ale może kupią coś jeszcze
-
stali kliencii, o których warto zadbać, aby nimi pozostały
Celem
dobrego Visual Merchandisingu jest przyciągnięcie, zaangażowanie i
zmotywowanie każdej z tych grup do dokonania zakupu.
http://retaildesignblog.net/wp-content/uploads/2013/06/Jitrois-visual-merchandise-by-Cohim-fashion-training-Beijing.jpg
Wizualizacja
w visual merchandisingu jest przemyślana, nierzadko spektakularna
wywołująca u kupujących określone doświadczenia zmysłowe.
Najważniejszą rolę odgrywa rodzaj i kolor materiałów
użytych do zagospodarowania przestrzeni sklepu, dzięki których
wywołać można określone wrażenia np. ciepła, naturalności,
luksusu czy euforii. Kolory mają ogromny wpływ na samopoczucie
klienta I jego skłonność do działania. Kolejnym ważnym
czynnikiem w visual merchandisingu jest światło, które w równym
stopniu, co materiały i kolory kreują atmosferę wewnątrz
sklepu.
http://previews.123rf.com/images/radiantskies/radiantskies1211/radiantskies121101161/16489334-Abstract-word-cloud-for-Visual-merchandising-with-related-tags--Stock-Photo.jpg
http://businessdevelopmentnow.com.au/wp-content/uploads/2015/03/visual.gif
Visual
Merchandisingu jest
elementem czynności marketingowych. Dlatego mówiąc o komunikacji
sprzedażowej, określanej skrótem AIDA,
przenieść możemy się również na grunt ekspozycji w sklepie,
Wzorzec ten ma na celu: przyciągnięcie uwagi klienta do produktu,
wzbudzenie jego zainteresowania i pożądania, następnie
wykreowania potrzeby posiadania oraz zainicjowania działania,
czyli doprowadzenie do zakupu.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/87/42/90/874290c0dbdddb9344598865329dd07f.jpg
Każdy
sklep to indywidualny przypadek. Ma unikalną architekturę,
atmosferę, inne produkty w ofercie, a także odmienną grupę
docelową, co trzeba odpowiednio wykorzystać. Kampanie
reklamowe budują świadomość marki i pobudzają do zakupu danego
towaru. Jednak prawie 80% konsumentów decyzję o zakupie podejmuje
dopiero w sklepie. Tam reklama nie jest już w stanie w znaczący
sposób wpłynąć na poziom sprzedaży. Duży wpływ odgrywa
wtedy Visual Merchandising, który obecnie stał się jednym z
głównych narzędzi wsparcia biznesu.
http://www.merczendajzingmejkers.pl/wp-content/uploads/2014/08/Dolce-Gabbana-visual-2012-spring-Milano.jpg
ciekawy wpis, dzięki
OdpowiedzUsuńpozycjonowanie stron